Structură organizatorică

Nr.crt
Denumire
Document
1. Organigrama Document
2. Stat de functii Document

     Definită,de regulă, ca fiind sistemul sarcinilor care evidențiază relațiile stabilite între munca unui individ și cea de grup,structura organizatorică reprezintă cadrul stabil al oricărei organizații în care toate acțiunile gravitează în jurul a trei axe complementare:
– a sarcinilor și a activităților;
– a centrelor de responsabilitate și autoritate;
– a comunicării și a relațiilor interumane

și care are în componență următoarele elemente:vârful strategic,centrul operațional,linia ierarhică,tehnostructura și suportul logistic .
Vârful strategic – componentă esențială reprezentată de managementul de nivel ierarhic superior cu rol în organizarea funcțională integrată a organizației și scop în îndeplinirea obiectivelor propuse.
Centrul operațional – componentă de bază reprezentată de totalitatea membrilor organizației implicați în munca directă.
Linia ierarhică – reprezentată de cadre intermediare ce asigură legătura managementului cu centrul operațional cu rol în transmiterea informației și scop în operaționalizarea deciziilor,asigurarea responsabilității precum și în alocarea resurselor.
Tehnostructura – reprezentată de totalitatea compartimentelor specializate ale organizației precum și specialiștii ce le populează, cu rol în coordonarea activităților.
Suportul logistic – reprezentat de specialiști ce au sarcina furnizării serviciilor indirecte activităților de bază (ex. Compartiment relații publice,juridice.etc ).

    Orice organizație,acea entitate responsabilă care dispune de resursele obținute din mediul extern,este un sistem complex în care se armonizează interesele individuale și de grup, stimulii și restricțiile, cerințele normative și inițiativele informale și în care eficiența depinde în mare măsură de exercitarea funcției de organizare a resurselor,indiferent de natura lor, în scopul realizării obiectivelor generale și a strategiilor de dezvoltare. Prin exercitarea funcției de organizare se creează un sistem organizatoric economic și social reglementat în fișele posturilor, structura orgnizatorică a sistemului respectiv precum și în regulamentul de organizare și funcționare.

   Elementele constitutive ale unei structuri organizatorice sunt: postul(ansamblu de obiective,sarcini și competențe),funcția(factor generalizator al posturilor asemănătoare),compartimentul (rezultatul unor posturi și funcții cu conținut similar/complementar),nivelul ierarhic (poziția succesivă față de managementul de vârf),ponderea ierarhică (numărul de persoane din subordinea unui conducător) și relațiile organizatorice( ansamblul legăturilor dintre compartimente).

   Proiectarea și elaborarea unei structuri organizatorice se realizează pe principiul supremației obiectivelor precum și pe cel al asigurării omogenițății compartimentelor, utilizând documente de formalizare printre care,în funcție de importanță,amintim regulamentul de organizare și funcționare ce stabilește forma de organizare și conducere a organizației precum și fișa postului, document ce prezintă în detaliu elementele cerute salariatului în exercitarea activității sale precum și informațiile utile evaluării sale anuale.
Identificăm,de asemenea, și principalele probleme ale unei activități de proiectare și elaborare a structurii organizatorice și anume divizarea muncii,departamentalizarea,relațiile dintre părțile strucurale,delegarea împuternicirilor și responsabilităților, centralizarea și descentralizarea precum și integrarea și diferențierea, Iată numai câteva probleme,de substanță,pentru care soluțiile se doresc a fi dintre cele mai bune.

   Ca mod de prezentare dar și de informare structura organizatorică poate fi ilustrată și grafic.
Organigrama este ceea putem numi reprezentarea grafică sugestivă, sistematică și sintetică a oricărei organizații a cărei structuri și complexitate poate fi influiențată de o serie de factori din care amintim: mărimea organizației,natura serviciilor,sistemul informațional,numărul și calificarea personalului precum și obiectivele strategice.
Organigrama Direcției Serviciilor Publice Ianca este structurată pe 5 compartimente funcționale și operaționale care asigură fundamentarea deciziilor și activităților specifice entității. Fiecare compartiment are un număr reprezentativ de posturi și funcții pentru care au fost stabilite cu exactitate atribuțiile,prin fișele de post elaborate.
Având un număr de 35 de posturi,Direcția Serviciilor Publice este o entitate mică ce-și desfășoară activitatea în sfera serviciilor publice de salubrizare a localităților,structura sa organizațională fiind stabilită anual prin hotărârea de consiliu local de aprobare a bugetului de venituri și cheltuieli.