Organizare și funcționare

   Trecerea de la comunism la capitalism a României marcată de mai bine de 23 de ani de evenimentul istoric decembrist precum și aderarea acesteia la Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007, a generat un proces de transformare radicală,indiferent de speța pe care am dori s-o abordăm. Nu constitutie o excepție nici administrația publică românească, care a trecut de la specificul unui regim totalitar la unul democratic, ceea ce a presupus promovarea de instituții și reglementări noi pentru ca, astăzi,să putem vorbi despre o administrație restructurată și eficientizată,cu dimensiuni sociale,organizatorice și politice de calitate care să constituie un factor de competitivitate și de coeziune maximă. Făcută de oameni pentru oameni, modernizarea administrației implică pe de-o parte minimizare de costuri în balanță cu implementarea unor instrumente novatoare, care să sprijine un climat propice promovării și dezvoltării capitalului uman și economic,deopotrivă.

   Pe principiul descentralizării administrative și financiare precum și cel al dezvoltării durabile și corelării cerințelor cu resursele, administrațiile publice reprezintă un actor principal local în ceea ce privește organizarea,coordonarea,dezvoltarea, modernizarea și exploatarea bunurilor proprietate publică și/ sau privată aferente sistemelor de utilități publice,organizate juridic sub denumirea de servicii publice de interes general și care constituie un element esențial al oricărei societăți europene și nu numai.Serviciile publice fac parte din ansamblul valorilor recunoscute de toate țările lumii deoarece joacă un rol deosebit de important pentru îmbunătățirea calității vieții tuturor cetățenilor cât și pentru lupta împotriva excluderii și izolării sociale. Putem astfel vorbi despre modernizare și calitate numai în măsura în care succesul este resimțit și la zona de interfață a serviciului cu societatea civilă, segment care trebuie să fie o prezență activă în acest proces

   Înfiinţarea serviciilor publice este atributul exclusiv al autorităţilor deliberative, respectiv al consiliilor locale, iar organizarea şi funcţionarea lor constituie atributul autorităţilor executive, adică al prefecţilor şi primarilor.

    Din nevoi și cerințe dar mai ales dintr-o firească evoluție a societății, a apărut, în primăvara anului 1995(hcl 9/20.03.1995), decizia administrativă de a organiza în Orașul Ianca o structură care să satisfacă nevoile sociale de atunci. Preluând o parte din activul Regiei Autonome „Public –Service” specific activităților de administrare a fondului locativ de stat respectiv de furnizare agent termic și cu un regulament de organizare și funcționare elaborat în baza Decretului 151/11.12.1975 privind autofinanțarea unor activități ale instituțiilor de stat, în august 1996 se înființează structural și juridic ”Serviciul Public„ Ianca,în subordinea Consiliului Local (hcl 31/30.08.1996),reorganizat ulterior în Direcția Serviciilor Publice (hcl 99/26.11.1998) cu personalitate juridică și autonomie economică (hcl 34/10.05.2001).

Nr. crt
Denumire
Document
1. Organizarea de servicii publice în orașul Ianca Document
2. Înființarea Serviciului Public Ianca Document
3. Înființarea Direcției Serviciilor Publice Ianca Document
4. Organizarea juridică a Direcției Serviciilor Publice Ianca Document

    Într-o astfel de organizare juridică,economică și structurală se regăsește și astăzi după mai bine de 18 ani chiar dacă serviciilor prestate nu s-au păstrat întotdeauna aceleași.

   Rămas totuși administrator al fondului locativ de stat, activitatea de bază a unității o reprezintă prestarea serviciului public de salubrizare (hcl 54/28.08.2008) precum și activități conexe acesteia cum ar fi cea de vidanjare a apelor uzate,de transport agregate minerale sau de gestionare a bazelor sportive și a adăpostului pentru câinii fără stăpân.

   Raportul juridic dintre Consiliul Local și Direcția Serviciilor Publice este reglementat prin hotărârea de dare în administrare directă a serviciului de salubrizare, iar activitățile sunt organizate și se desfășoară în baza caietului de sarcini si regulamentului, ambele specifice acestui serviciu, întocmite în conformitate cu reglementarile cadru elaborate și aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice – A.N.R.S.C, prin ordin al președintelui acesteia, după cum prevede LEGEA nr.51 din 8 martie 2006 – legea serviciilor comunitare de utilităţi publice.

 

Regulament privind organizarea serviciului public de salubrizare în  U.A.T Ianca

 
Caiet sarcini salubrizare
 

   Raportul juridic dintre Direcția Serviciilor Publice,operator licențiat și utilizatorii individuali se desfășoară pe baze contractuale,cu respectarea prevederilor regulamentului serviciului de salubrizare , ale contractului cadru de prestare a serviciului, ambele adoptate de Consiliul Local pe baza legislației în vigoare precum și a principiilor universalității,accesibilității,continuității și egalității de tratament între utilizatori.

Nr. crt
Denumire
Document
1. Contract deseuri biodegradabile – Persoane fizice- Draft Document
2. Contract deseuri menajere – Persoane fizice- Draft Document
3. Contract deseuri municipale – Persoane juridice- Draft Document

   Serviciul public de salubrizare funcționează pe baza unor principii de protecție a sănătății populației,de responsabilitate față de cetățeni,de conservare și protecție a mediului înconjurător,de tarifare echitabilă corelată cu calitatea și cantitatea serviciului prestat, de dezvoltare durabilă și se realizează prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice care cuprinde construcții și echipamente destinate prestării acestei activități, puncte teritoriale de colectare și preselectare a deșeurilor,instalații destinate sortării deșeurilor municipale colectate precum și o bază de întreținere a autospecialelor de colectare a deșeurilor.

   Depozitarea deșeurilor municipale și a celor asimilabile acestora este permisă numai în locuri speciale,de tipul depozitelor ecologice avizate în baza Strategiei naționale de gestionare a deșeurilor,iar pe această speță Direcția Serviciilor Publice Ianca a dezvoltat un raport contractual cu depozitul ecologic din localitatea buzoiană,Gălbinași.

   Nu este ușor să oferi servicii bune,de calitate și să dezvolți o bună infrastructură pentru că interesele sunt diferite însă esența oricărei colaborări o reprezintă respectul reciproc al părților implicate.